lørdag 14. mars 2009

Fy skamme seg, BurgerKing!

Siden dagene blir tilbrakt for det meste foran pc'en med desperat leting etter barmhjertige sjeler, kommer jeg over mye rart. Og sjokkerende, ikke minst. Spesielt sjokkerende og ubehagelig var det å lese om en BurgerKing-reklamekampanje i USA hvor Hmongbefolkning i Thailand blir fremstilt som såkalte Whopper Virgins. Det sentrale temaet for reklamen er at tilsynelatende isolerte, tradisjonelle og "primitive"grupper som Hmong i Thailand, Inuitter på Grønland og folk fra Maramures i Romania aldri har sett en hamburger før, og dermed er de beste til å avgjøre hva som er best av Whopper og Big Mac. Reklamen lyder som følgende:

“What happens if you take remote Chiang Mai villagers who have never seen a burger? Who don’t even have a word for burger? And ask them to compare a Whopper versus Big Mac in the world’s purest taste test. The Whopper is America’s favorite. But what will these people choose? The Whopper Virgins will decide.”

At det finnes flere BurgerKing og MacDonald's restauranter i Chiang Mai ignoreres fullstendig. Tro meg, jeg har akkurat vært i Chiang Mai og sett disse selv! Pga min nye livsfilosofi (les : vegetarianer) gikk jeg aldri inn på disse (skrekkelige) stedene, men jeg hadde ikke blitt overrasket om det stod en Hmongjente eller gutt bak kassa og tok bestillinger. Bildet BK prøver å skape kunne ikke være lengre fra sannheten! For ikke å snakke om alle reklamene for restaurantkjedene som flurerer på thailandsk TV. Jeg vil anta at Hmongbefolkningen i det relativt rikere Thailand har TV, når hus i landsbyer timevis fra Sapa både har TV og DVD-spiller. Det hele er et kronekspempel på etnosentrisme blandet med en god porsjon uvitenhet. Det tross i at en uttalelse fra BurgerKing hevdes av visepresidenten Susan Robison at BK har som policy å være sensitive til kulturelle tema og å holde sine kampanjer innenfor det som blir ansett som "good taste" og ikke fornærmende til ulike befolkningsgrupper. Videre lyder uttalelsen at BK har sendt representanter til de ulike landsbyene for å lære om deres kultur, samt donert midler til hver enkelt gruppe. Virkelig? Så da er det greit å utnytte dem i en reklamekampanje og fremstille dem som vår tids noble savages? Det hele er fullstendig smakløst (treffende ordspill?) og et sjokkerende dårlig forsøk på reklamehumor. Jeg lukter et enormt søksmål fra de vel 350 000 hmong-amerikanerne i USA som ikke deler BurgerKings (manglende) sans for humor. Jeg vet ikke med dere andre, men jeg ler ikke...

Så, hurra for BurgerKing som slår et slag for hverdagsrasismen ved å skape negative stereotypier om andre folkegrupper på nasjonal TV! Og globalt for den saks skyld siden reklamene ligger ute på youtube.. Døm selv:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)