lørdag 11. desember 2010

Snipp, snapp snute, så var eventyret snart ute...

Feltinnspurten er over, og vel overstått! For en herlig følelse! De siste to ukene har vært ganske hektiske, og jeg har vært småstressa og til tider litt amper over at ting ikke har gått som planlagt, over endringer i siste liten, for at jeg ikke skulle rekke å dekke alle tema jeg hadde satt. Men nå er det over, og 90 prosent av feltønskelista er oppfylt. Og det er over all forventning!
Utsikt fra Hmonglandsby nord for Chiang Mai.
Jeg høres kanskje litt bitter ut når jeg klager over thai-time, at ting ikke går som planlagt eller at det er umulig å planlegge. Og ja, det er frustrerende når du har begrenset med tid til å få svar på så mange spørsmål. Så arbeidsmessig er det frustrerende. Ellers liker jeg thaimentaliteten i forhold til tid og fremtiden. Vi i Norge og kanskje i Vesten generelt, er altfor opptatt av å måle ting i tid, plassere hendelser i tid og sette alle slags mulige mål for morgendagen, neste måned og år frem i tid. For thaier flest er det dagen i dag som gjelder, planlegg for denne dagen, og nyt denne dagen. I morgen er i morgen, og den kan vi ikke kontrollere. Det som har skjedd, har skjedd og er ikke så viktig lenger. Og siden Thailand er Thailand, dukker det opp overraskelser på veien. Og de fleste tar disse med et smil og en god latter, uansett om det byr på utfordringer. Nøkkelen er nok tålmodighet. Tålmodighet og spontanitet. Vi i Norge er altfor kjedelige, fastlåste i rutiner, hele tiden på vei fra A til B. Hva skjedde med å nyte reisen?

Selvfølgelig, et samfunn kan ikke fungere uten planlegging, faste avtaler og målsetninger. Men det må være lov å gi slipp på disse en gang i blant, og ikke la tiden styre oss. Jeg tror nok forskjellen ligger i at vi i Norge ønsker å være så effektive som mulig, vi ønsker å maksimere tid slik at vi får tid til overs, fritid, ferie, helg som vi kan bruke til det vi vil og slappe av. Men tenk litt over hva du bruker denne opptjente tiden på. Er alt stresset virkelig verdt det?

Jeg for min del skal nyte thai-tiden nå. Bare henge meg på og se hva som skjer. Jeg er ferdig med å snakke med sjamaner, urtedoktorer, prester, eldre og Hverhmongsen. Planene og målene er nådd.  Min siste uke i Chiang Mai.. Kanskje blir det en bonus-tur til en urtedoktor noen timer sør for CM, noen museumsbesøk, en siste tur til Universitetet og bokhandelen. Et par turer til Starbuck's, noen kinokvelder, hvem vet? Tid er relativt, og ikke minst subjektivt. Den kan være ulidelig treg eller fly av gårde. Mitt eventyr er snart over, og et nytt venter rundt hjørnet. Jeg kan nesten ikke vente med å dra på oppdagelsesferd til Thailands øyparadis sammen med min kjære! DET er belønning det!

Ha en riktig god helg alle sammen! Bruk overskuddstiden godt sammen med nære og kjære!
Jordbruk involvert i The Royal Project, nord for Chiang Mai

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)