torsdag 10. mars 2011

Jeg ønsker meg...

et polaroid-kamera! Egentlig har jeg alltid ønsket meg det. Jeg husker at jeg som liten ble fascinert av hvordan et bilde tilsynelatende kom frem av ingenting. Skygger, farger, rist og voilà: Små magiske bilder! I grunn er jeg fascinert fremdeles.. 

Polaroid Spectra 
Før jul oppdaget jeg at ebay er full av kamerasnacks, og i skrivende stund har jeg vunnet 4 auksjoner og er boarderline kameraavhengig.. Og jeg har nesten bydd på polaroidkameraer hver gang jeg har vært innom. Det eneste som (egentlig) stopper meg er prisen på polaroid-filmen. 18 euro for 10 bilder!! Pluss porto.. Så drømmen om å dekke en vegg med polaroidbilder må nok puttes på hold.. 

Grunnen til at det er så dyrt er at produksjonen av polaroidfilm ble stoppet i 2008. Den gode nyheten er at uavhengige selskaper som The Impossible Project har fått igang produksjonen igjen, småskalaproduksjon vel og merke. Noe som betyr at de kan (må?) ta seg godt betalt. Samme historien som den bak Lomography altså. Jeg er litt ambivalent til begge. Jeg liker tanken bak, sikre produksjon mot en analog fremtid, men det er ikke til å unngå å legge merke til prisen på både kameraer og film og den enorme potensielle avansen.  Selvfølgelig, kjøper en kamera hos Lomography får en gyldig garanti på 2 år, og en er sikret at produktene er i god stand. Noen er til og med nyproduserte. Jeg kjøpte Diana Mini'en min der. Til sammenligning kjøpte jeg mitt Smena 8m på ebay, til en pris av 230 kr inkludert porto. Hos Lomography koster et tilsvarende Smena-kamera 95 euro pluss porto (og muligens mva?)! 

Kjente selgere på ebay tilbyr en viss garanti for at kameraet skal være i orden, samt returnering om det skulle være noe fusk. Så jeg sier: Ta sjansen! 

I mellomtiden får jeg trøste meg med at jeg kan lage fake digitale polaroidbilder med Poladroid!  Og kanskje heller ønske meg et Fuji Instamax Mini? 

Fuji Instax mini til den nette pris av 99 dollar, 20 bilder inkludert.

Litt rimeligere for selve filmen, siden Fuji prøver å gjøre instant photography hipt igjen. Men det er jo ikke Polaroid... Jeg kunne uansett hatt mye moro med begge to! En ting er i hvertfall sikkert:  Analog fotografi er ikke død!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)