fredag 15. april 2011

Happy Songkran!

....eller thai nyttår, for å beskrive det nærmere. Det er den tiden på året når thaiene tilsynelatende blir 6 år gamle igjen (om det ikke hadde vært for at alkoholen flyter relativt lett) og kaster store mengder vann på hverandre, til alles fornøyelse og latter.  I Chiang Mai går det visstnok vilt for seg, så jeg tenker Alex og Kanson har full sushibar om dagen. Jeg får dessverre ikke vært med og feiret med dem, siden jeg sitter fast på Hamar. Det begynner å klø i reisefoten igjen, og jeg skulle mer enn noe annet sluppet alt og bare reist! Så jeg får mimre litt tilbake til 2009 da jeg var i Chiang Rai under den store vannkastefestivalen. 

 Feringen av Songran varer (offisielt) i 3 dager, og siden jeg var alene i to av dem var mitt førsteinntrykk av festivalen heller dårlig. Faktisk på grensen til plagsomt. Jeg kunne ikke bevege meg utendørs uten at (fulle) folk kastet og tilogmed tømte bøttevis med vann over meg. Haha, se på farangen hvor bløt hun blir! Jeg lo ikke... Å løpe gjorde visst ting bare mer spennende, så til slutt valgte jeg å bare stå stille og smile (falskt) til det hele var over. Jeg skulle i hvertfall ikke tape ansikt! Vannkastingen representerer starten på tørketiden, hvor vann logisk nok er mangelvare, tradisjonelt sett. Thaiene jeg snakket med under sist feiring, fortalte meg at festivalen i dag dreier seg mye mer om å ha det moro, enn hva den tradisjonelt representerte; renselse og starten på et nytt buddhistisk år.

Den siste dagen av songkran hadde jeg engelske David og japanske Mami til å beskytte meg, eller nærmere bestemt til å dele vannmengden med meg. Så jeg følte meg ikke like utrygg når jeg gikk hjem på kveldene. 

Her er noen bilder fra den ikke fullt så ville feiringen i Chiang Rai i 2009:

Vann kastes på biler og fra biler.

Noen velger en ikke fullt så drastisk "vannkasting"
Til sammenligning ser feiringen i Chiang Mai slik ut: NB! Cheesy music warning!!


Legg merke til "hawaii-skjortene", som her er songkran-skjorter, et must! Kanskje jeg skal dra igang en vannkastefestival her? Jeg tester på Pål når han kommer hjem, så får vi se hvor blid han blir ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)