fredag 10. juni 2011

Fed 3

Min første rull fra e-baykjøpet mitt er nå i hus! Egentlig har den vært det lenge, jeg har bare ikke fått dem scannet inn på cd.. Jeg var veldig spent på hvordan bildene ville bli, og om kameraet i det hele tatt virket! Alltid en risk med e-baykjøp. Så jeg puster lettet ut! Om jeg skal handle på e-bay igjen er en helt annen sak. Kontoen min ble hacket og plutselig fikk jeg masse meldinger om auksjoner jeg hadde vunnet, der maksbud var lagt inn på opptil 1000 pund(!). Heldigvis fikk jeg hjelp til å slette budene. Så, jeg er fristet til å si: Aldri mer! 

Uansett, litt om Fed 3-kameraet mitt. Slik som Smena 8M er også dette et produkt av den sovjetiske æra. Mange vil nok kalle det Sovjetunionens Leica-kopi, siden Fed ligner dem av utseende (kvalitet vet jeg ikke noe om, jeg er ikke så heldig å eie et Leica..). Fed-kameraene ble produsert av FED (logisk nok) og min versjon mellom 1964 og 1980. I motsetning til lille frøken Diana og Smena'en min kan ikke Fed 3 kalles et toy camera. Det er ikke laget av plast og er faktisk relativt tungt å holde. Men jeg liker tyngden av det, det føles som et ekte kamera. Jeg liker designet veldig godt også, det er nesten som en dekorasjon i seg selv. Jeg falt for det med en gang jeg så annonsen! Så får det heller være at det ikke er originalt med hvitt lær (så vidt jeg kan spekulere i). Jeg tenkte for meg selv at hvis noen har tatt seg bryet å pimpe det opp, har de kanskje rengjort det inni også, noe som øker sjansene for at det funker. Og jeg hadde nok rett i det! 

Mitt Fed 3-kamera.
Fed 3 krever litt mer fokus (haha) før en tar et bilde. Jeg kan ikke bare skyte fra hofta som med Diana. Fed 3 er et rangefinder kamera med en optisk søker. Jeg må derfor fokusere manuelt før jeg trykker på avløseren. Når jeg kikker inn i viewfinder'en eller søkeren på norsk (distinksjonen kommer mye bedre frem på engelsk!) kan jeg se to sirkler. Ved å skru på det innerste "hjulet" på objektivet finner jeg den rette fokusavstanden når sirklene møtes og danner èn sirkel. Ganske smart med andre ord! Med det ytterste hjulet kan jeg velge blenderåpning. Fed 3 har også en selvutløserfunksjon, så endelig kan jeg bli med på bildene også. 

Fugleperspektiv
Det eneste negative jeg kan si om dette kameraet er at jeg skulle ønske det hadde stropper slik at jeg kan ha det rundt halsen. Selv om det fulgte med en bæreveske, som gjør det mulig å åpne slik at jeg kan ta bilder, føler jeg at det er mer til bry enn til nytte. Det er også vanskelig å bruke rangefinderen når det er mørkt eller mot mørke motiver. Selv om det kanskje er litt av sjarmen, føler jeg også at jeg får for mye refleksjoner (lense flare) når jeg tar bilder ute i skarp sol. På noen av bildene ble det lysende flekker som små stjerner. Dette kan løses ved å skaffe en solblender (lense hood). Da skal visst kontrastene bli bedre også. Jeg kunne tenkt meg en slik en til Canon'et mitt også btw. Men lense flare er jo litt av LOMO-effekten, og på noen av bildene funket det faktisk etter min mening.

Størrelsesforhold, om noen lurte.
Jeg har vel kanskje litt små hender. Jeg må uansett holde det i begge hender for å få det stødig pga tyngden.
Helt til slutt, jeg synes det var vanskelig å forutsi hvor mye av det jeg faktisk så i søkeren som faktisk ville bli en del av bildet. Mulig jeg husker feil, men det virker som det faktiske bildet omfattet mer enn det jeg så i søkeren. Men det kan vel læres ved litt trening, prøving og feiling. Og det går an å beskjære bildene også. Jeg liker Fed, men elsker spontaniteten ved Diana, som jeg føler jeg ikke får med Fed. Et pluss ved Diana er jo at jeg også har en fungerende blits, selv om jeg skal prøve å teste ut å bruke denne manuelt sammen med de andre kameraene, snart, på en fancy-kreativ måte! Oj, jeg hadde virkelig mye å si om Fed. Jeg lager en ny post med de første bildene, så slipper du å scrolle så grusomt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)