fredag 13. juli 2012

Agfa Isolette - Passer du best som dekorasjon?

Omsider har jeg fått fremkalt min første mellomformatsfilm og fått testet ut Agfa Isolette-kameraet jeg arvet etter onkelen min. Hvor lang tid det tok synliggjøres av at det er vinter på bildene. Jeg skal ta 80% av skylda, de siste 20 må fotobutikken ta ansvar for. Misforstå meg rett, de er kjempeflinke! Men noen der har nok inntatt feriemodus litt tidlig i år. Anywho, filmen er fremkalt. Det er det viktigste. Men, og et stort men, funker stilige Isolette slik det bør? 


Bør er relativt når vi snakker om et 60 år gammelt kamera. Likevel virker det som om fokuseringen fusker litt. En del av bildene kom ut veldig uklare, andre i helt merkelige toner. Og nesten alle bildene på rullen er rosa i kantene. Likevel ønsker jeg å tro at det er mulig å få til noe med dette kameraet. Til tross for at jeg passet godt på å sette korrekt fokusavstand... Dama på fotobutikken sa at kameraet trolig var ødelagt. Snilt av henne å ha tiltro til meg, men dårlig nyheter for kameraet. Jeg var så takknemmelig for at jeg fikk kameraet og ville så gjerne at det skulle fortsette å dokumentere familieminner slik onkelen min gjorde. Av den grunn gir jeg det en sjanse til. Så får jeg være supernøye på fokuseringen og droppe nærbilder (til tross for at kameraet i utforming egner seg for makro) neste gang. Uansett hva som skjer så vil Agfa Isolette alltid ha et godt hjem hos meg. Det er jo en dekorasjon i seg selv.

Her er et utvalg av bildene fra testrunden med Agfa Isolette. Jeg brukte Fujicolor Reala 100 ISO 120 film:

Her fusker fokusen tydelig. Det er av Pål om du ikke skulle klare å tyde et kjent ansikt. 

Mens dette bildet av gamle Nestlè gir meg håp (selv om også dette er uskarp til tross for infinity-fokus)

Dette av Hamar "skyline" er heller ikke et typisk eksempel på et ødelagt kamera.

Heller ikke dette av meg, fotocreds til Pål. 
Så, konklusjon: Isolette får en sjanse til! Og mellomformat liker jeg virkelig! It's hip to be square! osv. Du får tillatelse til å forbanne deg over at du nå har den sangen på hjernen resten av helga. Om du da opplevde 80-tallet i det hele tatt... (ikke at jeg skal skryte på meg så veldig mye erfaring der...). Men P4 har vel ikke akkurat revolusjonert spillelistene sine og er stort sett stuck in the 80s. Alt i alt er enden god: Jeg har nå endelig tomspolen som kreves for å teste ut Lubitel! Prosjekt for neste uke? 

Ha en fin helg alle sammen! Vi skal pusse opp soverommet. Når jeg skriver vi, så mener jeg i hovedsak Pål, for jeg kommer vel for det meste til å løpe i veien. Male kan jeg vel hjelpe til med, og motiverende vaffler kanskje? Jeg skulle så gjerne vært litt mer handy...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)