mandag 23. juli 2012

Fotoutflukt med bobla

Å være turist i eget distrikt er undervurdert. Derfor tok Pål og jeg bobla fatt og suste ut på landet, nærmere bestemt til Løten, for å utforske industrimuseumet Klevfoss og deretter landhandleriet og cafèen på Løten stasjon. Førstnevnte har jeg kun besøkt en gang, og det må være ca 23 år siden. Minnene måtte justeres litt ved ankomst for jeg husket den gamle nedlagte cellulose og papirfabrikken som veldig stor. Kanskje ikke så rart at alt virker stort når en er 4-5 år, men jeg måtte smile litt. Ikke noe voldsom skala å snakke om, men likevel en fryd å utforske gjennom kameraet. Plutselig var filmrullen full, så jeg måtte ty til hipstamatic. Siden jeg ikke har fått fremkalt filmen ennå (var der jo på lørdag) får jeg dele litt instant gratification: 

Ut på tur!

Klevfoss Industrimuseum ligger på Ådalsbruk, ca 15 min å kjøre fra Hamar sentrum. Ikke bare et spennede museum, men det settes ofte opp forskjellige skuespill og forestillinger her, som sikkert er verdt å få med seg. 

Fotografi av arbeiderne på Klevfoss i 1898. Lang lukkertid? 

Inne i cellulose og papirfabrikken, for det meste urørt siden fabrikken ble lagt ned i 1976. 

Litt kunstneriske friheter har de nok tatt seg ved å henge opp litt verktøy og plakater her og der.

Papir på store ruller. 

Heavy machinery

Elsket lyset fra de store glassvinduene! Tenk å kunne bo i en restaurert fabrikkbygning....

Industridrøm

Trinser og valser (eller noe sånt)

Fabrikken fra utsiden.

For en fotosafari! Spennende motiver over alt! Jeg gleder meg masse til å få fremkalt filmen og se hvordan min nye russiske kamerat presterer. Jeg hadde også med Lubitel-kameraet mitt for å teste det i tillegg til La Sardina, sistnevnet foret med tungsten film. Det minner meg forresten på at jeg ikke har skrevet noe innlegg om tungstenfilm ennå. Setter det på huskelista! Lubitel-kameraet må jeg nok prøve å feile litt med, for det var mer komplisert å bruke enn jeg hadde trodd. Vel, ikke komplisert, med knølete som en sier på Hedemarken. Spesielt filmforingsprosessen brakte frem noen mindre pene ord. Anywho, Klevfoss! Et sted jeg virkelig anbefaler å besøke om du er i området. Er også en liten Munch-utstilling i Møllerhuset på området med noen tegninger av Edvard Munch som vi også sveipet innom. Klevfoss fikk meg til å drømme om å bo i en konvertert gammel fabrikkbygning... Dagen de lager leiligheter i Hamar Bryggeri/Nestlebygget er jeg så med! Forøvrig var Ådalsbruk et veldig koselig sted. 

Etter å ha tatt tusen bilder (eller noe sånt) på Klevfoss gikk turen videre til Løten Stasjon for litt kaffe og kos. Noen kjempehyggelige damer har gjort om den gamle stasjonsbygningen til landhandleri og cafè. Slettes ikke dumt! Kjempegode vaffler og helt grei latte servert i hjemmekoselig oldemorstil. Minte meg veldig om Mormors i Trondheim. Hadde det bare vært litt varmere hadde vi kunnet sittet ute på perrongen. Dette konseptet likte jeg. Noe å tenke på når det gjelder Hamar Stasjon? 

Vaffel og latte på Løten Stasjon. 


Det er så koselig med utflukt i bobla. Og enda bedre å kombinere boblecruising med fotosafari! På listen for denne uka er utvilsomt å fremkalle noen filmruller!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)