mandag 6. august 2012

Første rull med Belomo Vilia: Tungsten X-pro

Tenkte det var på tide å skrive litt om Belomo Vilia kameraet mitt etter å ha hatt den første filmrullen klar en god stund. Og, som du kan se på bildene nedenfor er det også en god stund siden disse ble tatt. Vilia kjøpte jeg på ebay i november i fjor, litt på impuls, siden jeg egentlig var på utkikk etter et nytt Smena 8M. Optimisten i meg tenkte som så at det var mulighet for at mitt ødelagte Smena kunne repareres, og derfor var det smartere å heller skaffe et annet kamera. At valget falt på Vilia angrer jeg ikke ett sekund på! 

Som alltid med ebay-kjøp er det en sjans for at kameraet ikke funker. Når kameraet er 30-40 år gammelt  er jo det en risk å ta. Da jeg fikk kameraet i posten var det kosmetisk i veldig god stand, så jeg hadde store forhåpninger. Jeg skulle egentlig ha med meg Vilia til Thailand og Kambodsja, men i masterinnspurten hadde jeg ikke tid til å få tatt en testrull. Derfor fikk Vilia prøve seg på hyttetur med jentene i februar i stedet. Siden jeg akkurat hadde forelsket meg i Tungsten-film på lomography.com falt valget på å teste ut Vilia og Tungsten slide film samtidig. Det skulle vise seg å være en perfect match! 

Utsikt fra Brumunkampen

Vinterlandskap

Vanilla Skies! 

Ake-konkurranse

Sauepyramide. Vi har det fortsatt i oss, jenter! 


Jentegjengen på hyttetur. Fotograf: Mariann

Jeg ble så fornøyd med hele 95% av bildene på rullen. Og det er ikke ofte. Tungstenfilm er min nye favoritt og passer perfekt til vinterbilder. Elsker rosa/lilla/blåtonene. Spesielt hvordan himmelen blir seende ut. Candyfloss skyer eller som Monets vaniljehimmel (altså, vanilla skies). Tungstenfilm er egentlig ment for å ta portrettbilder i nettopp tungstenlys, altså kunstig belysning innendørs. Hudtonene skulle dermed bli mer naturlige ved bruk av Tungsten film. Kryssprosseserer du Tungstenfilm derimot, kan du få kontrastfyllte bilder preget av rosa, lilla og blå toner. Og det var nettopp det jeg gjorde. 

Vilia overrasker også. Skarpe og klare bilder. Jeg gleder meg allerede til å neste eventyr! Jeg fikk ikke testet bruk av blitz med Vilia siden jeg kun tok bilder utendørs i dagslys, så det må jeg prøve neste gang. Vilia er virkelig et kamera jeg anbefaler. Like lett i bruk som Smena 8M og ingen komplikasjoner. Kvalitetsmessig er det nok hakket bedre enn Smena også, sånn rent bildemessig. Det eneste som "mangler" er muligheten til flereksponering, som ikke er mulig med Vilia. Men en kan ikke få alt her i verden. Som med Smena setter du fokus og eksponering ved bruk av små symboler. Superenkelt! Du kan lese mer om det her. Veldig snart kommer et innlegg med mer Tungsten-bilder! Da tatt med et av mine andre kameraer. Stay tuned! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)