fredag 28. september 2012

Ria de Arosa

Siste dagen på konferansen i Santiago de Compostela var satt av til en tur til kysten og Rìa de Arosa, som guiden omtalte som en slags saltvanns-elvedelta. Hun kunne også opplyse om at til motsetning til de norske fjordene som var fylt med ferskvann, var ria'ene kun saltvann. Arrester meg om jeg tar feil her, men tror dama var litt feilinformert? Anywho, galicierne er veldig stolte av sine rias og ikke minst verdens beste sjømat som finnes der. Let's agree to disagree, og nei takk, jeg vil ikke ha ferskt høstede muslinger. Eller kamskjell, rar fisk, blåskjell, enda mer fisk og empanadas med sardiner. Enda en salat, sier du? Ja, fire-retters der 3 er salater, hvorfor ikke? 

Flott natur, check! Tusenvis av fine fotomotiver, check! Kjenne solen varme, check! Motvilje mot å reise tilbake til Norge, check... Telle dagene til ferie? Check! Så, her kommer litt bilder fra rundturen i Galicia:

Seilbåt

Rìa de Arosa. Plattformene du ser på bildet er muslingfarmer.

Innhøsting av muslinger som "vokser" på tau bundet til plattformen. 

Vinsmaking og omvisning på vingården Palacio de Fefinanes i Cambados. 

Vinranker og en veldig lykkelig hund

Vindruer.

Jeg dristet meg til å smake på en (og den smakte bedre enn vinen. Beklager!)

Vin som godgjør seg


Coffee this way!

Sprek eldre herremann

Lokalprodusert vin

Jeg må innrømme at jeg satte stor pris på rundturen ut til kysten, selv om konferansen var veldig interessant. Det er noe eget ved sjøluft, jeg savner det liksom ikke før jeg kjenner den. Og da føles det herlig! Som alltid skulle jeg gjerne hatt mer tid til å se meg om, rusle rundt og fotografere, drikke kaffe på en koselig café. Men, pliktene kaller og hjem til Norge bar det. Nå er det plutselig helg, og mulig det ikke blir litt rusling med kamera i hånden og kaffedrikking i helga. Det føles langt i fra feil! Ha en god helg, alle sammen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)