mandag 24. september 2012

Santiago de Compostela

Nå er jeg hjemme igjen i kalde, men høstflotte Norge, etter noen spennende, og ikke minst lange dager i Santiago de Compostela. Som nevnt var jeg der på en konferanse med jobben, og ikke ferie. Og det merktes på kroppen. Jeg hadde ikke mye overskudd når jeg fikk litt fritid innimellom, og brukte den rett og slett til å slappe av og power nappe. Eller, løpe rundt med kameraet! Litt har jeg delt på Instagram, noe må fremkalles og et lite utvalg kommer her. Siden hotellet vi bodde på lå i gamlebyen i Santiago og rett ved siden av katedralen, fikk jeg lurt meg til flere turer hit alene og vi fikk også omvisning på taket av katedralen(!) som en del av programmet. Det var helt fantastisk! 

Katedralen i Santiago de Compostela: Ett av verdens viktigste kristne pilegrimsmål foruten Jerusalem og Vatikanet. Skal etter sigende huse relikviene etter apostelen Jakob, pilegrimshelgenen.  Byggingen startet i 1070-årene, kunne guiden fortelle. Jeg ble fascinert av den enorme katedralen, som gir deg en mektig følelse, selv om du ikke er pilgrim.


Nyankomne pilgrimer i kø for å registrere seg

Utsmykninger på katedralen

Under torget på baksiden av katedralen ligger en kirkegård. Det var visst svært attraktivt å få sin siste hvile her, nær helgenen. 

Omvisning i katedralen, på vei opp på taket

Utsikt over Gamlebyen fra taket på katedralen

Detalj fra taket

Mer utsikt fra taket

Høyt opp!

Ett av klokketårnene. Takhellene vi balanserte på under.

Fronten av katedralen

Detalj av katedralen mot slående blå himmel

På fotosafari i Gamlebyen fikk jeg øye på dette gamle kameraet. For 30(!) euro kunne du bli tatt bilde av som souvenir. 

Smale, vakre bakgater i Gamlebyen. 

Flust av små cafeer og barer. 
Jeg likte Santiago de Compostela! Og jeg har stor respekt for de som har mot og vilje til å ta pilegrimsvandringen. Det må være litt av en reise! Åndelig, selvsagt for de fleste, og der har jeg ingen kall.... Jeg har derfor ingen planer om å gå den, men jeg skal aldri si aldri. Det fristet med et lengre besøk, for jeg kan ikke si jeg fikk opplevd nok! 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)