søndag 21. oktober 2012

7 dager i sort/hvitt

Jeg har ikke følt meg så inspirert i det siste, så i starten av uka ga jeg meg selv en utfordring: 1 uke i sort/hvitt gjennom Hipstamatic. Jeg må innrømme at det ikke har vært helt lett. Det er lenge siden sist jeg har hatt sort/hvitt som utgangspunkt, i alle fall digitalt. Vanligvis er det så enkelt å bare konvertere til sort/hvitt i etterkant. Lettvint og safe, jeg vet. Og siden det ikke har vært noe fotosafari-vær i helga, var jeg nødt til å lete etter motiv innendørs. Excuses, excuses. Så, her kommer i alle fall resultatet som jeg er noenlunde fornøyd med:

Dag 1: Siluett.  Tatt med komboen Jimmy og Blackey's Super Grain
Dag 2: Løper til jobb med kaffen i ene hånda og iphone'n i den andre. Kjent stil med andre ord. Også tatt med komboen Jimmy og Blackey's Super Grain. 
Dag 3: Tidlig morgen på kontoret med utsikt over byggeplassen på gamle Hamar station. Tatt med komboen Helga Viking og Blackey's Super Grain. 
Dag 4: Min nye venn! Han er ikke så skummel som han ser ut som. Også tatt med komboen Helga Viking og Blackey's Super Grain.

Dag 5: Et slags selvportrett. Tatt med komboen Kaimal Mark II og Rock BW11. En av komboene jeg liker best, som jeg ikke tror jeg har brukt før. 
Dag 6: Mitt kjære Lubitel svikter aldri som motiv. Tatt med komboen Hornbecker og AOBW

Dag 7: Multiple exposure funksjonen i Hipstamatic måtte testet, selvfølgelig. En av mine favoritttriks analogt, som også gir Hipstamatic-bildene et mer analogt preg. Tatt med komboen Helga Viking og Blackey's Supergrain.
Det er litt tilfeldig at komboene har blitt som de har blitt. Men ikke like tilfeldig at Blackey's Super Grain er filmen jeg har brukt mest, for jeg synes den gir best resultater uten å bli for grå, stort sett. Og det er der utfordringen har vært størst: Å finne nok kontraster! Ikke så lett på grå dager uten perfekt lys. Jeg synes sort/hvitt fungerer best når jeg skal ta portretter eller bybilder, og ingen av delen har jeg hatt muligheten til nå, eller oppsøkt for den saks skyld. Jeg må nok fortsette å utforske Hipstamatic i sort/hvitt form, så kanskje jeg liker bedre å bruke sorthvitt analogt i fremtiden også. Men, jeg må innrømme at jeg liker fargefilm/digitalbilder i farger best (så kan en alltids jukse litt med sistnevnte). Bildene ligger på Instagram'en min hvis noen vil titte :)

Ha en god søndagskveld. Ny uke - nye fotomuligheter!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)