tirsdag 2. oktober 2012

MD converter: Smart dings!

Da jeg gjorde research i sommer da jeg funderte på om jeg skulle by på Minolta-kameraet mitt, kom jeg over en veldig smart dings: en objektiv-converter eller overgang på godt norsk. Denne smarte oppfinnelsen gjør at objektiv med én type montering kan brukes på et annet system, som for eksempel Minoltas MD-system på mitt digitale Canon EOS-utforming. Smart, sant? Og på e-bay fant jeg en selger som kunne tilby et slikt monteringsledd til en veldig hyggelig pris. Det var ikke avgjørende for avgjørelsen å by på kameraet, men var en god bonus. Selvfølgelig, jeg var (og er) litt skeptisk til hvor godt det egentlig fungerer i praksis å bruke analoge objektiv på digitale SLR, men så langt er jeg positivt overrasket. Jeg har ikke rukket å fått testet det skikkelig ennå, men her kommer førsteinntrykket:

Converter'en. Nett liten sak som monteres mellom MD-objektivet og EOS-systemet på Canon'et mitt. 
Min type converter har en type glass i seg som gjør det mulig med uendelig fokuspunkt. Dette var visst en stor fordel, skal en tro på spesialistene på nettforumene. For, problemet, hvis en kan kalle det noe problem, er at ved å bruke MD-objektivene kan jeg ikke benytte autofokus på Canon-kameraet mitt siden objektivene har manuell eller fast fokus. Dette er ikke noe problem etter min mening, siden Minolta-kameraet mitt heller ikke har autofokus. For jeg har ikke skaffet meg denne converter-tingen i tro om at MD-objektivene mine kvalitetsmessig kan erstatte dyre autofokus-objektiv, men mer som et substitutt. Og ikke minst kan jeg lære mye om hvordan mine nye objektiv fungerer i praksis (tilnærmet sett) på Minolta'en uten å kaste bort dyrebar film. For som nevnt, Minolta-kameraet er ikke noe fjase-kamera, men et kvalitetsanalog kamera. Og moro er det at converter'en funker! Super-bokeh elsk!

Høstsolen skinner utenfor soveromsvinduet

Bokeh!

Mer bokeh!

Og helt blurret bakgrunn.
Alle bildene er tatt med Kenlock Mc-tor 200 f/3.5- objektivet mitt som er et teleobjektiv uten zoom. Gleder meg til å utforske høstfargene nærmere og ta noen makro-bilder og kanskje noen portrett-bilder med 35mm-objektivet mitt! Dommen er foreløpig at converteren var et godt kjøp. Utfordringen er å bruke manuell fokus når synet mitt ikke er perfekt ;) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)