lørdag 27. oktober 2012

Voksenpoeng

Jeg føler jeg scorer litt voksenpoeng her jeg sitter. Helt alene, en lørdagskveld på Park Inn på Gardermoen. Tiiidlig flight i morra til Zurich og videre med tog til Basel. Hva jeg skal der? Jo, jeg skal holde en presentasjon. Prosjektet jeg har jobbet med siden i sommer går mot slutten og det er internasjonalt prosjektmøte nettopp i Basel. Hjelp! Jeg begynner å bli voksen...

For to år siden satt jeg i Chiang Mai og planla intensivt feltarbeid. Feltarbeid nummer to som skulle redde masteroppgaven min. Det krevde mye mot å reise tilbake, å prøve igjen, å fullføre hva jeg hadde startet. Og jeg kan ærlig talt si nå at jeg var ikke sikker på at jeg skulle klare det... Det krevde alt jeg hadde, jeg satset alt og det gikk bra. Og nå ser jeg tilbake på tiden med feltarbeid, og jeg savner det. Blir rastløs, får lyst til å reise tilbake, bare pakke sekken og dra. En stor del av hjertet mitt tilhører Thailand, Chiang Mai, og alle de fantastiske menneskene jeg skylder hele masteroppgaven til. Nostalgi. Merkelig hvordan de vonde tingene nå nesten er glemt.

Oldie but a goodie: Chiang Mai Temple by Night.

For ett år siden hadde jeg masterinnspurt. Jeg skrev og skrev, og skrev litt til. Det føltes som om jeg aldri kom til å bli ferdig. Så mye jeg ville si og plassen begynte å ta slutt. Var jeg på rett spor? Dagen jeg skulle forsvare avhandlingen var jeg så nervøs som jeg aldri har vært før. Rett og slett uvell, og jeg husker bare glimt av den. Intens eksamen, min siste noen sinne, og alt stod på spill. Men jeg visste at når den var ferdig, var jeg også ferdig. Levert, og jeg kunne begynne å leve igjen. Og jeg svevde ut derfra med verdens største smil. Hei, verden her er jeg: Jeg er ferdig sosialantropolog!

Jeg regnet ikke med at jobbtilbudene kom til å stå i kø, men at det skulle bli så vanskelig ble et slag i trynet. Enten var jeg overkvalifisert eller så hadde jeg ikke nok erfaring. Et Catch 22, du må ha erfaring for å få jobb, men uten en jobb får du heller ikke erfaring. Og jeg søkte overalt, nær 100 søknader ble sendt mellom oktober 2011 og september i år. 5 intervjuer har jeg vært på. En liten stund trodde jeg at ting skulle endre seg, men det endte med fullstendig kaos og utpsyking, så jeg holdt bare en måned der. Og vi lar det ligge med det.

Så, endelig fikk jeg en sjanse. Et engasjement der kvalitativ metode og intervjuerfaring var etterspurt. Lykketreff! Jeg fikk jobben, og for første gang på lenge følte jeg meg tilnytte og gledet meg til å gå på jobb. Min kunnskap var etterspurt og ikke minst ble den satt pris på. At jeg jobbet mens alle andre hadde ferie gjorde ingen ting. Settingen var litt anerledes enn jeg var vant til. Ingen sjamaner, urtemedisin, jungel og fjell. Men å farte rundt i Hamar og intervjue kreative talenter om livskvalitet, det var interessant det også. Etnografi på hjemmebane, auto-antropologi.  Nå er rapporten klar og jeg skal presentere resultatene fra undersøkelsen i Hamrarregionen. Og det er offisiellt: Jeg har fått vikariat som rådgiver frem til 1.juli! Det tar visst litt tid etter fullført utdanning å komme seg i relevant jobb. Det er flere med lignende historier som min. Jeg har jobbet hardt og har vært heldig, jeg har møtt mennesker som tør å satse og som ser verdien av utdanningen av min. Det er desverre for få av dem...

Det ordner seg alltid for snille piker, sier mamma'en min. Så da har jeg tydeligvis vært snill. Karmaen har snudd, kanskje? Det er en spennende tid fremover. Sveits denne uka, Nederland neste uke for et annet prosjektmøte, og langweekend i Dublin etter der. Da er det ikke jobb, men Pål sin julegave: Stand-up med Michael McIntyre! Altså, julegaven han fikk i fjor. Måtte vente litt på den, stakkar, men jeg er sikker på at det blir verdt det. Ting ordnet seg til slutt, men veien hit var lang, og vanskelig til tider. Men nå er jeg frøken positiv og kan med hånden på hjertet si at jeg er fornøyd. Og det føles godt!

Nå gir jeg meg med refleksjonene for i dag. Jeg har ikke storbyutsikten jeg kunne ønsket meg fra vinduet mitt, men mer utsikt mot parkeringshuset på Gardermoen. I drømmehuset mitt vil jeg også ha et slikt vindusete. Jeg prøvde meg på et par langeksponeringer med Canon'et mitt, men det er ikke like spennende når det bare er en tynn liten rød lyslinje å spore. Kanskje jeg får bedre muligheter i Basel? Canon, Diana Mini og LCA+ er med, i tillegg til Hipstamatic.Ny by -nye fotomuligheter! Jeg tror ikke jeg får blogget noe, men Instagrammer som vanlig. Starbuck's kaffe i morra tidlig må jeg nok unne meg. Og hotellfrokost! Frokostmenneske som jeg er står og faller nesten hele hotellopplevelsen på frokosten. Det og senga. Her har den verdens største gap i midten, så jeg håper jeg ikke faller igjennom i natt...


Rommet mitt på Park Inn, Gardermoen.

Ha en kjempefin helg alle sammen! Nyt den ekstra timen med søvn. Jeg håper iphonen stiller seg av seg selv...





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)