fredag 4. januar 2013

2012 i bilder: Del 1

Jeg kan nesten ikke tro at 2012 gikk så fort! Mens jeg leter gjennom bilder til en liten årskavalkade kan jeg ikke annet enn å tenke at 2012 var et veldig bra år. Det startet fantastisk med reise til Kambodsja og Thailand, og spesielt her har jeg vanskeligheter med å velge ut bilder. Det var litt av et eventyr! Jeg tar gjerne turen igjen, aller helst i morgen. Hvem er med? 

Jeg reiste mye i 2012, det kan jeg konkludere med. Og mye har jeg jobben min å takke for de opplevelsene. Jeg synes nesten månedene september-desember har flydd av gårde, og det kan nok skyldes all fartingen hit og dit. Eller at livet mitt har blitt tilnærmet A4 (med vekt på tilnærmet) eller mer strukturert er vel det rette ordvalget, etter at jeg endelig fikk en skikkelig jobb. For 2012 startet litt røft, det må jeg innrømme. Jeg fikk noen skuffelser i jobbjakten og måtte knuse noen luftslott på veien, men det ordnet seg til slutt. Og nå, nå er jeg frøken positiv og er spent på hva 2013 har å by på. 

Without any further adue, her er mitt digitale 2012. For en (digitalisert) analog versjon skal jeg selvfølgelig sette sammen, så fort jeg får dekket årets siste to måneder. 

Januar startet som nevnt med et eventyr av en ferie hvor barndomsdrømmen om å besøke Angkor Wat ble oppfylt. Vi var et par dager i Bangkok før vi reiste til Siem Reap hvor vi hadde noen skikkelige tempelsafarier. 

Bayon, Angkor 

Utsikt fra toppen av Baphuon, Angkor

Etter tre dager med tempelsafari forlot vi Kambodsja og startet øyhoppingen i Thailand. Første stopp var Koh Chang etterfulgt av Koh Maak og Koh Kood, den ene øya vakrere enn den andre. Vi var sikre på at vi hadde funnet paradis...
Vår bungalow på Warapura, Koh Chang. 
Pål har inntatt hengekøya på Little Moon Villas, stedet vi bodde på Koh Maak. 
Under oppholdet på Koh Kood leide vi også lettmotorsykkel og tok en liten jungeltur. Da fikk jeg også krysset av "bade i en foss i jungelen" på lista mi.

Februar var kald, og det var virkelig ikke tiden for fotosafarier. Høydepunktet var hyttetur med jentene, men de minnene er festet til film. Stay tuned!


Vinter i skogen.


Mars var en måned jeg gjerne kunne latt gå i glemmeboka, men selv negative erfaringer er verdt å ta med seg. Det er jo det en lærer av. Det eneste jeg vil huske er fine søndagsturer i den gryende våren.
Storhamarstranda - Et godt sted for fotosafarier, selv om det ennå er vinter.


Så kom april og vi feiret påske på hytta på Fefor. Det er alltid terapi å reise dit. April ellers var preget av mye grublerier, frustrasjon som jeg ikke trenger å nevne her. Det er tross alt høydepunktene jeg vil trekke frem. 
Idyllisk på Påskefjellet


Endelig kom våren! Boblesesongen startet 1.mai, et like sikkert vårtegn som hvitveis. Jeg følte at inspirasjonen var på vei tilbake og at jeg kunne legge negative hendelser bak meg. Det ble også en ny tur på hytta i mai, og det var vel stort sett sommeren i 2012: 5 dager med 26 grader og strålende sol, selv på Fefor.

Våren er her!
Pål og hans store stolthet :)
Juni var måneden hvor alt virkelig snudde! Rett før vår planlagte storbyferie til Wien fikk jeg jobb. Det startet som et 2 måneders engasjement, og mens folk hadde ferie fartet jeg rundt i Hamar og intervjuet folk til en studie av livskvalitet for kreative talenter i Hamarregionen. Høydepunktet var likevel turen til Wien, som var en stor overraskelse for oss begge. Vakre parker, slott, museer, tivoli og 27 grader og strålende sol, hvem kan vel be om noe mer?

Pål i Schönbrunn-parken i Wien
Juli bød på mange fotosafarier i bobla, lillelørdager og grilling i parken, de dagene hvor det var sol selvsagt. Staycation er egentlig definisjonen på juli. Vi var turister i egen region og besøkte Klevfoss Industrimuseum og Løten stasjon, som var et av månedens høydepunkter. 

Klevfoss var virkelig en fryd for øyet fotomessig. Så mange uvanlige motiver og et helt spesielt lys. 

Fotosafari i en kornåker på Jessnes, faktisk!

August var en måned med mye moro. Vi drakk ut Mariann før hun og Sigurd giftet seg i slutten av måneden. Jentegjengen lagde egenregissert film til bryllupet, og det er helt utrolig at vi klarte å få filme noe mellom alle latterkrampene. 

Love is... On the grass? Haha
Det vakre brudeparet!
I september var det hektisk på jobben ettersom prosjektet mitt gikk mot slutten. Jeg fikk forlenget engasjementet mitt med en måned og gleden var stor da jeg fikk muligheten til å reise til Santiago de Compostela med jobben. Det ble mange fotosafarier også, selvfølgelig.

Ett av de mange, mange bildene jeg tok i Santiago de Compostela. Her av den ikoniske katedralen. 
Oktober bød på nye utfordringer og høydepunktet var jobbreisen til Basel i Sveits hvor jeg presenterte resultatene av undersøkelsen min. Basel var også en kjempefin by, og står nå på Pål og min sin bucketlist. Vi fikk også til en hyttetur denne måneden, og jeg tok altfor mange bilder av høsten... Og ikke minst, jeg fikk tilbud om å fortsette i jobben min i et vikariat som rådgiver! 

Pariserhjul i Basel. 
November var nok den mest hektiske tiden i 2012. Nye utfordringer kom på rekke og rad for oss begge, og det ble en ny jobbreise. Denne gangen til Nederland og Tyskland. Midt oppi alt reiste vi til Dublin på kjærestetur, som foruten turen vår til Kambodsja og Thailand var årets høydepunkt. Intimkonsert med Band of Horses og stand-up med Michael McIntyre gjorde langhelgen perfekt! November var også måneden jeg skaffet meg iPhone 5, yay! En etterlengtet oppgradering....

Snikfoto av Band of Horses, for stemningens skyld

Pål fotograferer i St. Stephen's Green, Dublin

Desember var ganske så hektisk den også, men her hadde vi solferie å se frem til. Jeg fikk også muligheten til å reise til Pamplona med jobben, og fikk knipset noen bilder før jeg ble matforgiftet. Ikke akkurat årets høydepunkt... Noen påfølgende dager i Stockholm fikk jeg også, men også her var jeg ganske ubrukelig. Endelig kom juleferien og vi pakket koffertene våre og reiste til Teneriffe. Det var ikke charterferie vi hadde tenkt oss som juleeventyr, men når man ikke har opparbeidet seg noe ferie og når kjæresten ikke minst har store planer på gang, ja, da er charter faktisk helt OK. Og Los Gigantes var slettes ikke et dumt sted å feire jul. Ganske så herlig, faktisk. 

Tyrefektingstadion i Pamplona. Julemarked for anledningen...

Gamlebyen i Pamplona

Sort lavasand gjorde stranda i Los Gigantes helt spesiell.

Ikke værst å feire den siste lillelørdagen i 2012 med Champagne på balkongen mens sola går ned. Hørte jeg klisjé? 
Nyttårsaften ble feiret med gode venner, fyrverkeri og ikke minst gode bobler i glasset. Jeg har dessverre ingen dokumentasjon av det, så du får tro meg på ordet ;). Selv om jeg nå har sett igjennom hundrevis av bilder er fortsatt målet for 2013 å fotografere mer, både film og digitalt. Jeg har på følelsen at det blir mange gode minner å forevige dette året. Om du har skrollet deg helt ned hit vil jeg først gratulere deg for at du hadde nok tålmodighet. Og jeg håper du har mimret mine opplevelser i 2012 sammen med meg. Jeg setter stor pris på de få leserne jeg har av bloggen min og for at jeg får dele litt av livet mitt med dere. Håper dere vil følge meg og kameraene mine videre med på nye eventyr i 2013.



Godt nyttår fra både meg og Pål (stakkar, han har ikke noe annet valg enn å bli featured på bloggen min til stadighet...). 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)