søndag 3. mars 2013

12 kamera på 12 måneder: Januar Agfa Vista 100 og La Sardina

Jeg må innrømme at det har tatt altfor lang tid å legge ut dette innlegget. Mye av grunnen er at jeg har vært treg, men mest fordi rullen ble slik som den ble. Jeg har rett og slett nølt med å legge bildene ut fordi jeg har vært sint. Sint på lab'en som bryr seg filla om analog fotografi og delvis sint på meg selv. Vel, sint er egentlig ikke ordet. Jeg er skuffa... 

Det er fire ting som kan ha gått galt. Ett sted må feilen ligge, for forholdene har vært perfekte. Superfint vinterlys, hele filmen igjennom. Så, feilen må ligge i enten 1) kameraet, 2) filmen, 3) fremkallingen eller 4) innscanningen. Jeg kan utelukke nr 1 for La Sardina har ikke sviktet meg hittil. Filmen har jeg aldri prøvd før, så det er mulig at feilen ligger der. Når det gjelder 3 og 4 har jeg ikke så mange måter å undersøke det på, annet enn at jeg ikke har vært superfornøyd alltid, men noen ganger har jeg vært det også. Jeg kan ikke gjøre annet enn å håpe at februarfilmen er bedre, men hvis noe tilsvarende skjer med den også, vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre... 

Det er så kjedelig når noe går i vasken før det en gang har startet. Og jeg som hadde så store forventninger til denne rullen. Jeg opplevde noen magiske vinterøyeblikk som jeg så gjerne ville feste til film... Og at dette ble resultatet gjør verken La Sardina eller meg rettferdighet, eller filmfotografi for den saks skyld. Kornete, utvasket og blasst. Jeg legger ut et utvalg fordi jeg krysser fingrene for at resultatet blir annerledes med neste film (som fremkalles as we speak). 

12/12/Januar: 17 minusgrader og rimfrosne trær, rett og slett vakkert. Da er det jo ekstra ergelig at det ikke kommer frem..
12/12/Januar: Snødekket tennisbane 
12/12/Januar: Rimfrosne trær 

12/12/Januar: Se opp
12/12/Januar: Kanskje mitt favorittbilde på rullen. Hadde bare resultatet blitt slik jeg ville...

12/12/Januar: Vinterdag i Hamar Park. Kanskje det eneste bildet som har tilnærmet rett fargespill og kontrast. Men ikke helt..
12/12/Januar: Utenfor Checkpoint Charlie i Berlin. Her er det tydelig at noe har gått galt. Så kornete!

Som jeg skrev helt tidlig i 2013, planen for prosjektet er å ta 12 ruller med film på 12 måneder med 12 ulike kamera. Jeg valgte Agfa Vista 100 som gjennomgående film (og har nå 14 ruller med film som muligens er ubrukelig..) og for januar valgte jeg La Sardina-kameraet mitt. Litt specs om La Sardina:

Versjon: La Sardina Marathon
Produsent: Lomography
Filmtype: 35 mm standard film
Brennvidde: 22 mm
Blender: f/8 fast
Lukkerhastighet: Bulb (B) og 1/100 (N)
Fokus: 2 trinnsfokus, 0,6-1m og 1m - Infinity
Multippeleksponering: Ja
Kabelutløser: Ja

Mitt La Sardina Marathon tatt med Hipstamatic.
Og for å bevise at La Sardina kan prestere mye, mye bedre:

Første rull med La Sardina + Lomography CN 100 film, standardfilm som så nesten x-pro ut.

Nok et bilde fra første rull med La Sardina og Lomography 100 fargefilm. 
Gode kontraster med Kodak 400 Sort/Hvitt-film
La Sardina + Kodak 400 Sort/Hvittfilm
La Sardina + Lomography Tungsten X-pro fra i fjor sommer.
Dobbeleksponering med La Sardina + Lomography Tungsten X-pro fra Wien i fjor sommer.
Nok et eksempel på La Sardina + Lomography Tungsten X-pro. Lillatoner og soft vignette. 

 Det er derfor ingenting i veien med kameraet mitt, helt tydelig. Tiden vil vise om det er filmen...


Ignorer at januar-filmen først blir presentert i mars. Det knuser et analogt hjerte at resultatene ble som det ble. Ha tålmodighet med meg. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)