fredag 19. juli 2013

Biarritz

En tur til Baskerland er ikke komplett uten et besøk til den franske delen. I Baskerland ligger kystperlerne på en snor, og vår favoritt var uten tvil Biarritz! Fantastisk bystrand på lik linje som La Concha i San Sebastian, koselige torg med små uterestauranter, og hva vi falt for: Den herlige stemningen, så laid back! Jeg liker Spania veldig godt, misforstå meg rett, men det er noe ekstra med det franske, selv i Baskerland. Litt mer hjertevarmt, på en måte.

Biarritz er en kort time i bil fra San Sebastian, avhengig av hvilken vei du tar. Vi valgte en mindre langs kysten i håp om å få sett litt mer av nettopp kysten. Ikke akkurat great success sånn utsiktsmessig, men det var mindre stress og trafikk (og muligens mindre i bompenger?). Absolutt ingen stress på grenseovergangen, og vi merket nesten ikke at vi kjørte inn i Frankrike før skiltene plutselig var på fransk. Vi hadde valgt oss ut Hotel Edouard VII fordi det så skikkelig sjarmerende ut og veldig fransk. Det skuffet ikke på noen måte, og er nok litt av grunnen til at vi falt fullstendig for Biarritz. 

Resepsjonen, Hotel Edouard VII
Hellu!
Frokostrommet
For meg er stormønstrete tapet + lysekroner = fransk! Og jeg liker det. Jeg glemte å ta bilde av rommet, men det var veldig fint, jeg lover. Svær fransk seng, store gamle skap, skodder foran vinduene og badekar med plass til to. Alltid en bonus. Det aller best:e Croissanter og ferskbrygget kaffe til frokost. Det blir vel ikke mer fransk enn det? Forresten, Champagne! Det slår det meste. 

Biarritz viste seg fra sin beste side det lille døgnet vi var der. 25 grader og strålende sol, akkurat slik vi hadde drømt om. Desverre litt for kaldt til å bade (for oss i hvertfall), så vi vandret gatelangs og utforsket byen i stedet. Og det eneste jeg angret på var å legge igjen Canon'et på hotellet... Jeg burde hatt en egen kamera-sherpa!

Koselige uterestauranter
-Under broen-
Biarritz Panorama
Vakkert! 
When in France....
Til informasjon så er det franske kjøkkenet  litt mer vegetarvennlig enn det spanske, men til slutt endte vi opp på en meksikansk restaurant.... Etter å ha nytt noe av det beste Frankrike kan by på i rosa versjon på rommet etter en sen lunsj, var meksikansk og margaritas det som fristet mest. Det til tross for at jeg foreslo at Pål kunne prøve snegler og froskelår, gylden mulighet sant? Han avslo... Etter en veldig god og spicy middag vandret vi langs stranda, kjøpte is og satte oss ned på en uterestaurant for å ta en drink i solnedgangen. VELDIG klisjé, men de fineste øyeblikkene er ofte det. 

Solnedgang på stranden i Biarritz
Mjau!
Jeg skulle gjerne reist til Biarritz i morgen om jeg kunne! Vi skulle så hatt mer tid her. Det ble kun en liten smakebit. Jeg legger defor til Biarritz på min reise-tilbake-liste. Det er fullt mulig å reise til Biarritz på dagstur fra San Sebastian, som mange gjør, men Biarritz er definitivt mitt førstevalg. Selv om San Sebastian er ganske så fantastisk også. Hvorfor velge egentlig? Én ting er i alle fall sikkert: Begge byer bør besøkes om du noen gang reiser til Baskerland! 

Veien til/fra Biarritz
Etter Biarritz satte vi kursen mot Spania igjen for neste erketypiske Baskerland-destinasjon: Bilbao. Men først gjorde vi en liten detour ned til kysten til et helt spesielt sted, en gammel eremitt-bolig på en klippe i sjøen. Eget innlegg følger :)

PS: Jeg lengter veldig etter å vise analoge ferieminner, men alle filmene er ikke tatt ut ennå... Bildene over er som du sikkert kan se tatt med iphonen og Hipstamatic. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)