tirsdag 23. juli 2013

Lykken er en kasse med gamle kameraer!

Det er søndag formiddag-ish. Jeg nettsurfer, og hva ser jeg? "Eske med gamle kameraer til salgs". Jeg klikker nærmere, pulsen stiger... Jeg gir fra med et lite gledeshyl. Er det mulig?! Litt forhandling senere og avtalen er i boks. Forundringspakken hentes ut på kveldinga og jeg er skikkelig spent. Hva finnes i pappkassen? 

Han som solgte meg kassa hadde ikke særlig peiling på kameraer, han ville bare bli kvitt dem samlet. Det er første gang jeg begir meg ut på noe sånt. Ved første øyekast var det 1-2 kamera som var nær uinteressante, men noen skikkelig godbiter veier opp i massevis! Selvfølgelig, alle kameraene er utestet og har nok ligget ubrukt en god stund. Så, ja, det er en stor sjans for at de ikke fungerer. Men den sjansen var jeg villig til å ta. Jeg får bare sette igang med testingen. Jeg tenkte jeg kunne gi et lite innblikk i forundringsposen og vise et knippe av godbitene. Å vise alt på en gang vil ta altfor lang tid og ikke minst slite ut skrollefingeren din ;)

Zeiss Ikon Ikonta 523/2 
Zeiss Ikon-kamera Modell Ikonta 523/2, et veldig vakkert belgkamera! Produsert av Zeiss og først lansert i 1951. Tar medium format film, altså 120-film. Men, et stort men: Det er så mye sopp på linsa at det ikke kan brukes i den tilstanden det er i nå. Kan muligens renses, men jeg aner ikke hvordan... Ah, litt skuffa der. 

Kodak Brownie six-20, F-modell. 
For en skjønnhet! En abosulutt fryd for min kamerasjel! Brownie six-20 modell F, eller Sporty/De Luxe modell. Først lansert i 1955 og selvfølgelig produsert av Kodak. En liten utfordring: det tar 620-film som ikke lenger er i produksjon. Derimot finnes det tutorials på nett om hvordan 120-film kan modifiseres til bruk i 620-kameraer! Yay, det finnes håp, altså. Dette kan funke! 

Eumig 33 XL Super8-kamera!
Oj, hva har vi her? Et Super8-kamera jo! Eumig 33 xl, står det på det og det tar opp lyd også. Kom visstnok på markedet i 1979, og etter hva jeg har skjønt kun noen år før Super8-filmens "død" i 1980/81. Litt kjapp googling kan fortelle at Super8 fremdeles er i salg, så dens død er betydelig overdrevet, for å parafrasere Mark Twain. Det hadde vært veldig gøy å prøve! Så klart, en prosjektor/avspiller trenger jeg jo.... 

Polaroid Land 230 Automatic!
Ved synet av dette mistet jeg nesten pusten! Jeg mener, se på det! Et Polaroid rangefinder-kamera! En smule mer avansert enn mitt Polaroid Impulse og OneStep, kan du si. Både lukkertid og blender kan stilles inn manuelt! Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Kameraet ble produsert i 1967-69 og tar noe så avansert som pack-film, altså film som må trekkes ut av kameraet og "rives" fra hverandre. Nå tenker du, men det finnes vel ikke lenger? Joda, det gjør det! Det finnes både original Polaroid 100-film der mye er gått ut på dato eller ny og fersk Fujifilm 100-film. Pris? Rundt 12 dollar på ebay for 10 bilder. Ja, Polaroid og Instant film generelt er ikke billig... Men du sparer jo litt på fremkalling. Også er det ubetalelig moro :D Jeg er selvfølgelig nervøs for den faktiske tilstanden til dette kameraet. Det kom uten batteri (som må bestilles spesielt), så jeg får ikke testet om det tilsynelatende funker. Belgen derimot ser ganske så hel ut, så her må batteri og film bestilles, rett og slett! Wish me luck! 

Imens har Brownie-kameraet mitt inspirert nytt design på bloggen, som du kan se helt øvers i min nye header. Ikke værst bare det! Så, mens jeg klør etter å få testet mine nye elsklinger poserer jeg litt for meg selv for moro skyld. For kameraer gjør fine dekorasjoner enten de fungerer (krysser fingrene) eller ei. 

Meg og mitt nye Polaroid 230 Land-kamera. Ja, det er ganske så svært!
Kodak Brownie & meg. 

Følg med for mer kamerasnacks, analoge og digitale eventyr!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)